Frågor & Svar

Vi får många frågor om SAVEA. Några av dem är så intressanta att vi har valt att samla dem här.

Tveka inte en sekund; hör av dig till oss om du har andra synpunkter eller frågor!

  1. Vad menas med sökoptimering?
  2. SAVEA verkar sakna en funktion som jag skulle villja ha.
  3. Behöver jag kunna mycket om datorer för att administrera SAVEA?
  4. SAVEA består ju av fyra olika delar, behöver jag alla?
  5. Vilka betalningssystem kan jag erbjuda mina kunder?
  6. Är betalsystemen säkra?
  7. Hur fungerar logistiken?
  8. Vilka fördelar kan SAVEA OLF medföra?
  9. Vad menas med SAVEA OLF?
  10. NetProSale talar om Trygga affärer, vad är det?

1. Vad menas med sökoptimering?

Hela SAVEA Webbshops struktur är byggd för att vara sökoptimerad. Med sökoptimering menas att webbshopens källkod är anpassad efter att sökmotorer såsom Google, Altavista och Yahoo hittar till vad som finns i din butik. Tack vare en välgjord beskrivning av varan du ska sälja kommer sökmotorer hitta och länka till produkten i din e-shop.

2. SAVEA verkar sakna en funktion som jag skulle villja ha.

Kom med önskemål och vi ger ett kostnadsförslag för vad en sådan tilläggsfunktion och anpassning kan kosta att utveckla.

3. Behöver jag kunna mycket om datorer för att administrera SAVEA?

Nej. Hela SAVEA och administrationen av denna är väldigt användarvänlig och en användare med normala kunskaper kan lätt förstå och hantera funktionerna i butiken och övriga system.

4. SAVEA består ju av fyra olika delar, behöver jag alla?

Nej. Vi undersöker vilka behov ni har av SAVEA och anpassar systemet efter era önskemål.

5. Vilka betalningssystem kan jag erbjuda mina kunder?

SAVEA betalväxel möjliggör säkra betalningar med betalkort som till exempel Visa och MasterCard, men även faktura- och direktbanksbetalningar.

6. Är betalsystemen säkra?

Ja. Både för dig som säljare och för din kund. Visa har till exempel utvecklat skyddet 3D Secure och MasterCard har utvecklat skyddet SecureCode som går ut på att banken går i god för kundens kredit. 3D Secure och SecureCode garanterar, så länge säljaren sköter sig, att säljaren får betalt. Denna garanti till säljaren kan hävas, om till exempel många kunder reklamerar på grund av dåliga leveranser (enligt garantiparagrafen) och kräver pengarna åter.

7. Hur fungerar logistiken?

SAVEA Logistik bygger på ett samarbete med Posten. Via integreing med Posten och Pacsoft online skriver du enkelt ut postetiketter och frakthandlingar till in- och utrikesgods samt Brevpostförskott och Rek. Kunden får möjlighet att spåra och följa sitt paket och genom e-post- eller SMS avisering få reda på att på att paket finns att hämtas ut.

8. Vilka fördelar kan SAVEA OLF medföra?

Fördelarna med systemet är många och listan kan göras lång, nedan följer några av SAVEA OLFs fördelar:

  • Tillgängligheten. Tack vare det Internetbaserade gränssnittet kan man hela tiden komma åt sin administration. Allt som behövs är en Internetuppkoppling.
  • Prislistan på lagrets varor är hela tiden aktuell och tillgänglig för en kringresande säljare. Med systemet har säljaren alltid tillgång till det senaste sortimentet, aktuella priser samt rabatter. Säljaren lägger in ordrar via ordermodulen i dennes favoritwebbläsare.
  • Varornas lagerstatus är hela tiden aktuell då varje beställning som leverars påverkar hur många varor som finns i lagret.
  • Inget extra arbete för att skriva ut fakturor då systemet gör detta automatisk vid leverans av vara, allt du behöver göra är att skriva ut fakturan.
  • Via systemet skriver du enkelt in en säljrapport. Du kan kontrollera kundens aktuella beställningar och även blicka tillbaka på kundens beställningshistorik.
  • Beställning av varor sköts smidigt via SAVEA OLF. Fyll enkelt i vilka varor du behöver beställa av en leverantör och klicka på skicka order. En order av varorna sänds via e-post till leverantören. När varorna sedan anländer bekräftar du leveransen i SAVEA OLF och lagerstatistiken ändras automatiskt.
  • Du kan boka möten och följa upp tidigare genomförda möten via kunddagboken. Systemet påminner dig även när det är dags att ta en ny kontakt.

9. Vad menas med SAVEA OLF?

SAVEA OLF (Order, Lager och Fakturering) är ett Internetbaserat system som ger dig en överskådlig blick över lagerstatus, ordrar och fakturor samt fungerar som din kontaktbok. Detta oavsett om du befinner dig på ditt kontor, ute på kundmöte eller om du jobbar hemifrån. Allt du behöver är en uppkoppling till Internet. SAVEA OLF är ett moduluppbyggt system som låter dig som abonnent själv välja vilka delar av systemet du behöver. Systemet är uppbyggt kring tre viktiga funktioner - Kunden och Kundregistret, Tjänster och produkter samt Orderhantering.

10. NetProSale talar om Trygga affärer, vad är det?


Distanshandel uppstår när avtal mellan näringsidkare (fysisk- eller juridisk person) och konsument sluts. Avtalen uppstår när konsumenten köper en vara eller tjänst genom Internethandel, postorder, telefonförsäljning eller via TV-shop. Lagen som reglerar dessa avtal kallas för Distans- och hemförsäljningslagen.
På NetProSale arbetar vi aktivt med att de företag som säljer varor eller tjänster genom våra e-handelslösningar. Vi respekterar och följer de lagar samt etiska riktlinjer som åligger en seriös aktör inom försäljningsledet.
Därför har NetProSale arbetat fram en särskild kvalitetsmärkning som fått namnet Trygga Affärer. Denna märkning ska tydligt synas på näringsidkarens e-handelsplats (POS - Point Of Sales) och fungera som indikation att företaget är en tillförlitlig part att göra affärer med.
Det som avgör om näringsidkaren ska kunna titulera sig "Partner för Trygga Affärer" är att denne självklart följer Distans- och hemförsäljningslagen. De delar av lagen som vi lägger störst vikt vid är:

Innan avtal ingås ska näringsidkaren klart och begripligt informera om:

  • sitt namn och sin adress,
  • varans eller tjänstens huvudsakliga egenskaper,
  • varans eller tjänstens pris, inklusive skatter och avgifter,
  • leveranskostnader,
  • sättet för betalning och leverans,
  • ångerrätten,
  • kostnader för att ett medel för distanskommunikation används,
  • om inte kostnaden är beräknad efter normaltaxa,
  • hur länge erbjudandet gäller,
  • avtalets kortaste löptid.

 

När ett avtal har ingåtts ska näringsidkaren ge information om:

  • Att det finns möjlighet att ångra sig, vad som gäller för ångerrätten samt namn och adress till den du ska meddela att du ångrar dig,
  • Adress, telefonnummer eller e-postadress samt gatuadress till det verksamhetsställe dit du kan vända dig med klagomål,
  • garantier och service,
  • Villkoren för att säga upp avtalet om det gäller tillsvidare eller för en längre tid än ett år.

 

Näringsidkarens återbetalningsskyldighet:

  • Näringsidkaren ska, om du utnyttjat din ångerrätt, betala tillbaka vad du har betalat snarast eller senast inom 30 dagar från den dag då näringsidkaren tog emot varan eller, om det är en tjänst, meddelandet om att du ångrat dig.

 

Näringsidkarens leveransskyldighet:

  • Näringsidkaren ska lämna varan eller, om det är en tjänst, avsluta uppdraget inom 30 dagar från den dag du gjorde din beställning. Det är emellertid möjligt att avtala om en annan skälig tidsgräns för leveransen.